Antykoncepcja i niechciana ciąża na polskiej wsi


11022542_358697374337119_2717712771896574177_oPamiętajcie! Przed krążącymi nad Waszymi domami bocianami można się ustrzec. Tym, co nie czytali, i tym co zapomnieli, przypominamy poniższy wpis zwierzeta-polski-bocian.

Niezamężne kobiety w ciąży nie cieszyły się na wsi szacunkiem. W opinii publicznej były wszystkiemu winne, jakoby same przysłużyły się do poczęcia dziecka, bez udziału mężczyzny. Ciężarne panny były traktowane z surowością, bezlitosna dla nich bywała nawet najbliższa rodzina. Na wsi pogardliwie powiadano o nich, że: majtki zgubiły, że to wyciruch, małpa, latawica, tłukanica, suka, maciora, przeskoczka, zawitka, pindarina, marcówka, panna porządna do ostatniego razu, kurwa, murwa, kuchta, kuchna, gonicha, tłuk dawaka, chłopica, chłopczara, ściera, szmata, psiczka, hulajka, łownica, puszczadło. O współżyjącej seksualnie przed ślubem kobiecie mówiło się także, że: „Ta na gębiszcze nie upadnie”, „Ta nie zaszła, gdzie wstyd rozdawali”, „Ta ma serce jak gościniec koło karczmy”, „Jeszcze jeden nie odjechał, a już drugi zajeżdża”, „Jedna na wszystkich”.

Społeczność wiejska zupełnie inaczej traktowała rozwiązłego seksualnie mężczyznę. Tak zwane „złe prowadzenie się” w potocznych poglądach dotyczyła w zasadzie tylko kobiet. O mężczyznach powiadano, że „muszą się wyszumieć”. Mężczyzna aktywny seksualnie poza małżeństwem nazywany był: psiarzem, babnikiem, spuśnikiem, poganiaczem, rozpustnikiem i babczakiem. Jak łatwo dostrzec, mężczyzn nie określano tak pejoratywnymi przymiotnikami, jak miała to miejsce w przypadku kobiet.

Tylko niewierna żona lub panna, gdy zaszła w ciążę hańbiła siebie i całą rodzinę. To o niej powiadano, że: „miała wesele pod płotem lub pod krzakiem”. Taki stan nazywano także „psim weselem”. O panieńskiej ciąży mówiono, że: „pannę pszczoła ugryzła i takem spuchła”, „bocian żmiję spuścił na jej klin (łono), a ona ją schwyciła”.

Kobiety i uwiedzione dziewczyny, w panice i desperacji, starały się czasami pozbyć owej hańby. W celu usunięcia ciąży piły różne mikstury np.: wodę zmieszaną z prochem strzelniczym, mocny odwar ze sporyszu, który ma silne działanie obkurczające, wywar z jarego żyta, z piołunu, nagietka, wodę mydlaną albo zażywały różne silne środki przeczyszczające.

Antykoncepcja czy zabiegi poronne sprowadzały się do irracjonalnych czynności magicznych. Na wsiach powiadano: „Dzieci mieć nie chcesz, np. przez trzy lata – wrzuć, wracając od ślubu, trzy ziarnka prosa do studni”. Stosowano prymitywne, niebezpieczne dla życia i zdrowia metody, jak np. próby mechanicznego usuwania płodu, z użyciem ostrych przedmiotów, poprzez dźwiganie ciężarów, skoki z dużej wysokości, gorące kąpiele i okłady.

Za porządne uważane był te dziewczęta, które zachowywały swój wianeczek dla męża, a pozbywały się go dopiero w małżeńskim łożu podczas nocy poślubnej. Przedmałżeńskie pożycie intymne kobiet, ciąża pozamałżeńska i nieślubne lub z nieprawego łoża dziecko wzbudzały zgorszenie wśród wiejskiego społeczeństwa. Owe kobiety były wytykane palcami, wyśmiewane, lekceważone i często wykluczone z wiejskiej wspólnoty. Na ogół opinia publiczna usprawiedliwiała i rozgrzeszała mężczyznę aktywnego seksualnie poza małżeństwem, który najczęściej nie musiał ponosić żadnych konsekwencji.

Źródła:
A. Krawczyk-Tyrpa, Tabu w dialektach polskich.
B. Ogrodowska, Polskie tradycje i obyczaje rodzinne.

Advertisements

2 komentarze do “Antykoncepcja i niechciana ciąża na polskiej wsi

  1. Należy zadać pytanie, kto propagował takie postępowanie i kto był żródłem takiej moralności.
    Spójrzmy na judaizm, chrześcijaństwo i islam. We wszystkich monoteistycznych – pustynnych religiach kobieta jest przedmiotem, wręcz pomiotem szatana.
    Są to religie, gdzie w ich formach ortodoksyjnych, tylko mężczyzna może być kapłanem. Każda z nich jest formą feudalnego patriarchatu.
    Ośmielę się postawić tezę, że twórcami i kontynuatorami tej pustynnej zarazy byli i są faceci panicznie bojący się kobiet, zwłaszcza mądrych kobiet. Jest taka jednostka chorobowa, psychologia i psychiatria ma tu wiele do powiedzenia.
    Z psychozą tą należy również wiązać wielość powstających klasztorów męskich. Kto wie, czy nie były to enklawy facetów kochających inaczej.
    Jednak byłbym niesprawiedliwy twierdząc, że tylko homoseksualiści tworzyli klasztory. Przecież istnieją faceci macho, którzy dzięki swej wrodzonej brutalności jednak nie potrafią kochać kobiety. Jednak w grupie siła, zatem i ci macho tworzyli klasztory typu – Krzyżacy. Po przykrywką różnych „szczytnych” działań mogli swobodnie gwałcić do woli, wzajemnie się napędzając.
    Obok klasztorów facetów macho tworzono klasztory żeńskie, naiwnych dziewcząt, które były posługaczkami, a głównie burdelem dla klasztorów macho. W zamkniętych klasztorach żeńskich, siłą rzeczy rodził się homoseksualizm w wydaniu żeńskim. Cóż natura ma swoje prawa.
    Należy zauważyć, że w średniowieczu to kościłek utrzymywał i ciągnął zyski z największej ilości własnych burdeli. Obłuda to główna cecha religii pustynnej zarazy.
    Nie wspomnę już o pedofilii, bo na bezbronnych i nieświadomych najłatwiej wyładowywać swoje hucie.
    To, że akurat na wsi najmocniej uwidacznia się opisana w artykule pokrętna moralność jest do wytłumaczenia.
    Kościół bardzo dbał o ciemnotę ludu wiejskiego. To z niego szły największe dochody kościółka. Zaś powszechna psychoza klechów wobec kobiet musiała przejść na ciemny lud wsi. Klechy z premedytacją dbali, aby kobiety były uważane za pomiot szatana.
    W świadomości ludu, aureola świętości zawsze wisiały nad głowami klechów, a oni skwapliwie to wykorzystywali. Zwłaszcza wprowadzając „święte” oleje do łona zauroczonej i ogłupiałej dzierlatki.
    Czy myślicie, że obecnie jest inaczej? Niech Was nie zwiodą niewinne twarze klechów, to tylko maski. Po ich głowach chodzi coś zupełnie odwrotnego.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s